09395173001

طراحی منحصر به فرد فضای سبز برای مجتمع‌های مسکونی

فهرست محتوا

طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی

فضاهای سرسبز تأثیرات بسیار زیادی بر روحیه افراد از لحاظ روانشناسی دارند. مطابق تحقیقاتی که در این حیطه انجام شده، وجود گیاهان و فضای سبز موجب کاهش استرس و افسردگی خواهد شد. از آن جایی که امروزه اکثر افراد، زندگی شهرنشینی را انتخاب کرده‌اند و از طبیعت دور شده‌اند، برای بهبود روحیه خود و نزدیک بودن به طبیعت همواره سعی دارند تا از گل و گیاهان در خانه‌ها و محل کار خود استفاده نمایند. طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی نه تنها می‌تواند در بهبود روحیه ساکنین این مجتمع‌ها موثر باشد، بلکه روی پاکسازی هوا و زیباسازی چشم‌انداز کلی شهر نیز تأثیر شگرفی خواهد داشت. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون طراحی فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی هستید، در ادامه این مقاله با لوکس ویلا گاردن همراه باشید.

اهمیت طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی

طراحی فضای سبز برای مجتمع‌های مسکونی مزیت‌های فراوانی را در پی دارد و مستقیماً روی بهبود سطح کیفی زندگی و همچنین ارزش تجاری ملک تأثیر می‌گذارد. در ادامه، با اهمیت طراحی فضای سبز بیشتر آشنا خواهیم شد:

۱. افزایش تعاملات اجتماعی

طراحی فضای سبز در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی باعث ایجاد یک بستر مناسب برای ارتباط و تعاملات اجتماعی ساکنین ساختمان با یکدیگر می‌شود. در معماری سال‌های گذشته شاهد یک فضای باز برای بسیاری از ساختمان‌ها بودیم که اکثراً کودکان از آن‌ها برای بازی استفاده می‌کردند، اما متأسفانه امروزه به دلیل رشد جمعیت و افزایش تعداد ساختمان‌ها، چنین فضاهایی محدودتر شده‌اند. نادیده گرفتن درخت‌کاری و طراحی فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی تأثیر منفی روی روحیات و کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت؛ در نتیجه وجود گل‌وگیاه در زندگی روزمره بسیار دارای اهمیت است.

۲. افزایش ارزش تجاری ملک

طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی نه تنها از لحاظ معنوی روی زندگی ما موثر است، بلکه موجب افزایش ارزش تجاری ملک نیز خواهد شد. بنابراین، اگر برای مجتمع مسکونی خود یک فضای سبز و مناسب در نظر بگیرید و روی طراحی آن مانور بدهید، در حقیقت در حال سرمایه‌گذاری هستید! ازاین‌رو، یکی از ساده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین انواع سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش تجاری ملک، پرداخت هزینه‌های مربوط به باغبانی در منزل محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، خریداران ساختمان‌ها و مجتمع‌هایی که دارای فضای سبز هستند نیز در بازار بیشتر است.

۳. زندگی در محیطی سالم‌تر

طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی نه تنها موجب افزایش زیبایی‌های بصری و کاهش استرس ساکنین ساختمان می‌شود، بلکه در بهبود آب‌وهوا و داشتن هوایی سالم‌تر نیز موثر است. تأثیر چنین فضاهایی را می‌توان به خوبی در فصول گرم سال متوجه شد. ازآنجایی‌که فضاهای سبز دارای پوشش گیاهی قابل‌توجه‌ای هستند، می‌توانند موجب تولید اکسیژن شوند و گرمای محیط را کاهش دهند. علاوه‌بر این، وجود فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی روی کاهش آلودگی صوتی و بهبود سلامت روحی و روانی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

نکات طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی

به‌منظور طراحی فضای سبز برای مجتمع‎‌های مسکونی، لازم است که یک سری نکات مد نظر قرار گیرند. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت:

۱. استفاده از گیاهان متنوع

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی فضای سبز برای مجتمع‌های مسکونی مد نظر قرار گیرد، استفاده از گونه‌های متنوع گیاهان به همراه برگ و گل‌های زیباست تا فضا جلوه زیباتری به خود بگیرد. اگر در طراحی فضای سبز به تنوع گیاهان توجه شود، تنوع زیست‌محیطی حفظ شده و کیفیت محیط‌زیست نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به‌عنوان مثال، برخی از گیاهان توانایی بهتری در جذب آلودگی‌های هوا دارند و برخی دیگر برای کاهش سطح صدا گزینه مناسب‌تری هستند؛ پس اگر از گیاهان متنوع در کنار هم استفاده شود، نه تنها زیبایی محیط افزایش پیدا کرده، بلکه روی کیفیت فضا نیز موثر خواهد بود.

۲. ایجاد مسیرهای پیاده‌روی

مورد بعدی که باید به آن توجه شود، ایجاد مسیرهای پیاده‌روی برای ساکنین ساختمان است. پوشش گیاهی که در این فضاها کاشته می‌شود، نباید به‌گونه‌ای باشد که مسیر پیاده‌روی را مختل کند. توصیه می‌کنیم که مسیر پیاده‌روی برای ساکنین با کمک نورپردازی، نرده‌ها و مواردی از این قبیل دیزاین شود. دسترسی راحت به مسیرهای پیاده‌روی در فضای سبز مهم‌ترین موردی بوده که باید مد نظر قرار داده شود.

۳. توجه به ارتفاع گیاهان

یکی دیگر از مواردی که پیشنهاد می‌شود در طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی مد نظر قرار دهید، ارتفاع گیاهانی است که در این فضا استفاده می‌کنید. همان‌طور که می‌دانید، درختان و گیاهانی که در فضای سبز آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارتفاع مختلفی دارند. اگر می‌خواهید یک فضای سبز استاندارد داشته باشید، باید به موارد زیر دقت کنید:

  • به منظور پوشش کف زمین باید از گیاهانی استفاده شود که حداکثر ارتفاعی تا قوزک پا داشته باشند.
  • حداکثر ارتفاع گیاهانی که جهت راهنمایی مسیر پیاده‌روی کاشته می‌شوند، معمولا تا زانوی افراد هستند.
  •  اگر می‌خواهید از گیاهان به‌عنوان حصار استفاده کنید، باید به سراغ آن دسته گیاهانی بروید که دارای ارتفاع حداکثر تا کمر باشند.
  • بخش‌بندی محیط با کمک گیاهانی صورت می‌گیرد که ارتفاع آنان تا سینه باشد.
  • اگر می‌خواهید یک محیط خصوصی ایجاد نمایید و دور آن را با گیاهان حصار بکشید، به گیاهانی با ارتفاع بالاتر از حد دید نیاز خواهید داشت.
طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی

۴. استفاده از تکنولوژی در طراحی فضای سبز

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند به بهبود طراحی فضای سبز کمک شایانی کند، بهره‌گیری از تکنولوژی است. زمانی که از تکنولوژی‌های به‌روز مثل سیستم تولید انرژی خورشیدی، سیستم کنترل هوشمند مصرف انرژی، سیستم جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب و سیستم خنک‌کننده طبیعی، خدمات آبیاری قطره ای و مواردی از این قبیل استفاده کنید، در مسیر حفظ محیط‌زیست و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی گام خواهید برداشت.

۵. تزیین فضا با استفاده از آلاچیق

از دیگر اموری که می‌توانید در طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی انجام دهید، استفاده از باغچه، آلاچیق، آبنماها و موارد دیگری هم‌چون زمین بازی برای کودکان است. طراحی چنین فضایی ضمن پرداخت هزینه‌های مربوط به گل‌کاری و درخت‌کاری، نیازمند بودجه برای ساخت و نصب آبنما، آلاچیق و ایجاد زمین بازی نیز خواهد بود. اگر بحث بودجه مد نظر نبوده و کیفیت کار برایتان مهم‌تر است، پیشنهاد می‌شود از این عناصر نیز در طراحی فضای سبز بهره ببرید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اهمیت طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی و نکاتی که باید در فرایند طراحی این فضاها رعایت کرد پرداختیم. برای طراحی بهتر با بازدهی بیشتر چنین فضاهایی، پیشنهاد می‌شود از یک تیم متخصص کمک بگیرید؛ چرا که اگر فضای سبز ساختمان‌ها به صورت اصولی طراحی شود، در بهبود روحیه، کاهش استرس و افسردگی ساکنین آن تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. لوکس ویلا گاردن در کنار شماست تا خدمات طراحی فضای سبز محوطه سازی ویلا و باغ را از صفر تا صد متناسب با سلیقه و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، انجام دهد.

 فضای سبز مجتمع مسکونی

طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی با لوکس ویلا گاردن

مجموعه لوکس ویلا گاردن یکی از مجموعه‌های متخصص در حیطه طراحی و اجرای فضای سبز بوده که از سال ۱۳۷۵ تا به امروز به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند. از طراحی فضای سبز گرفته تا اجرای روف گاردن تهران ، چمن‌کاری، کوددهی، آبیاری قطره‌ای و هرس درخت توسط این مجموعه انجام می‌شود. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر هستید، از شما دعوت می‌نماییم به وب‌سایت لوکس ویلا گاردن سر بزنید و در صورت وجود هرگونه سوال با تیم پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.